Jaarverslag

Franciscus

scroll naar beneden

Voor u ligt het jaarverslag over 2022. We nemen u mee in ons jaar op basis van onze missie, kernwaarden en natuurlijk mijlpalen. Ook vindt u onze focuspunten van het jaar 2022: Digitale Zorg, Gastvrij & Compact, Waardegedreven Zorg en Great Place to Work. Met deze focuspunten geven we vorm aan het waarmaken van onze ambitie waarin Franciscus al generaties lang topklinische zorg biedt aan de bewoners van onze regio.

Voorzitter Raad van Bestuur, Marjolein Tasche.

Voorwoord

Een overzicht van relevante gegevens over het jaar 2022. Cijfers per 31 december 2022.

Franciscus in het kort

Al meer dan 100 jaar bieden wij topzorg aan generaties, en door generaties. Zoals bij de familie van Rosmalen: Anke, zoon Sean en dochter Catey werken alledrie bij Franciscus. Een echt voorbeeld van Zorg van Generaties!

Zorg van Generaties

Kernwaarden

Binnen Franciscus werken wij volgens de 4 kernwaarden die vastgelegd zijn in het Strategisch Ziekenhuisplan. Ook in 2022 zijn er mooie voorbeelden, die de kernwaarden onderstrepen.

Franciscus biedt zorg in het ziekenhuis, maar ook steeds vaker thuis als dat kan. Er zijn mooie ontwikkelingen waaronder de start van het thuismeetprogramma Onco-Connect en de opening van het Medisch Service Platform.

Digitale zorg

Gastvrij & Compact

Franciscus bouwt aan de zorg van morgen! In 2022 openden het gloednieuwe Scopiecentrum, het vernieuwde kinderdagverblijf en het Prostaatcentrum Zuidwest Nederland. Ook werd er gebouwd aan een nieuw poliklinisch en diagnostisch centrum voor Franciscus Maassluis en gingen de voorbereidende werkzaamheden van start voor de nieuwbouw bij Franciscus Gasthuis.

Wij verbreden onze scope, met ons gloednieuwe Scopiecentrum.

In 2022 hebben we mooie stappen gezet op het gebied van waardegedreven zorg: passende en patiëntgerichte kwalitatieve zorg, op de juiste plek. Dit komt met elkaar, onze samenwerkingspartners, de patiënt en hun naasten, tot stand. Dit betekent dat wij de zorg op basis van de behoeften en voorkeuren van de patiënt en hun naasten organiseren. De patiënt staat zo echt centraal. Een mooi voorbeeld is de Franciscus Borstkliniek.

Waardevol voor patiënt & zorgprofessional

Waardegedreven Zorg

Franciscus investeert in goed werkgeverschap zodat onze collega’s met plezier en passie hun werk kunnen doen. Er is het hele jaar door een mooi aanbod op het gebied van opleiden & ontwikkelen, lichamelijke vitaliteit en mentale ondersteuning. Wij vinden het belangrijk dat onze collega’s goed in hun vel zitten want gelukkige werknemers zijn de basis van een sterke organisatie.

Great place

to work

Passende governance

Binden en boeien OK-personeel

OK-personeel in de regio Rijnmond kan tijdelijk in een ander ziekenhuis werken en leren, met behoud van het contract. 8 ziekenhuizen maken dit samen mogelijk, waaronder Franciscus.

NN Marathon van Rotterdam

Franciscus zet zich in voor een fitte en vitale medewerker en is daarom in goed vertegenwoordigd tijdens de Marathon van Rotterdam. Collega’s trainden met elkaar ter voorbereiding en lopen in een flitsend Franciscus klompen-shirt.

Dag van de zorg 12 mei 2022

Op donderdag 12 mei 2022 is het de Dag van de Zorg. Deze dag staat bol van leuke activiteiten om alle collega's van Franciscus in het zonnetje te zetten. Van complimentenmeisjes tot koffietrucks en van fruitboxen tot vitaalchecks!

Groen Franciscus

Het energiegebouw is gerealiseerd op het terrein van Franciscus Gasthuis om duurzaam om te kunnen gaan met onze energievoorziening. Daarnaast zijn er verschillende ‘Green Teams’ gestart om op hun eigen afdeling aandacht te geven aan duurzaamheid.

Waardevol voor patiënt & zorgprofessional

Jaarverslag

Franciscus

scroll naar beneden

Voor u ligt het jaarverslag over 2022. We nemen u mee in ons jaar op basis van onze missie, kernwaarden en natuurlijk mijlpalen. Ook vindt u onze focuspunten van het jaar 2022: Digitale Zorg, Gastvrij & Compact, Waardegedreven Zorg en Great Place to Work.  Met deze focuspunten geven we vorm aan het waarmaken van onze ambitie waarin Franciscus al generaties lang topklinische zorg biedt aan de bewoners van onze regio.

Voorzitter Raad van Bestuur, Marjolein Tasche.

Voorwoord

Franciscus in het kort

Zorg van Generaties

Kernwaarden

INSPIREREND

ZIC

Franciscus heeft op de verpleegafdelingen Longgeneeskunde en Cardiologie Longgeneeskunde het eerste Zorg Innovatie Centrum geopend. Een leer- en werkomgeving ter verbetering van de patiëntenzorg in het veranderende zorglandschap. De ZIC is tot stand gekomen in samenwerking met Albeda Zorgcollege en Hogeschool Rotterdam.

VERBINDEND

BeterDichtbij

BeterDichtbij is binnen heel Franciscus geïmplementeerd. Dankzij de applicatie is laagdrempelig contact tussen zorgverlener en patiënt mogelijk zoals via de berichtenservice en de beeldbelfunctie. BeterDichtbij maakt de zorg beter planbaar en maakt dat zorg efficiënter geleverd wordt.

BETROUWBAAR

Flowtable geïntegreerde zorgeenheid (GZE) Diabetes

Onderdeel van waardegedreven zorg is het organiseren van een flowtable. GZE Diabetes stelde verbeteracties op binnen de patiëntenzorg, op basis van de gemeten resultaten van het behandelproces en de tevredenheid van de patiënt.

Bekwaam

1e expertisecentrum Neonatale luchtwegproblematiek

Franciscus heeft 2 nieuwe topklinische erkenningen toegekend gekregen van de vereniging van Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Voor het Franciscus Obesitas Centrum en voor het expertisecentrum Neonatale luchtwegproblematiek en infecties.

Digitale zorg

Gastvrij & Compact

Wij verbreden onze scope, met ons gloednieuwe Scopiecentrum.

Waardegedreven Zorg

Great place